De cursus OTIB kwalificerend beoordelen is door een samenwerking van het ROC, Kenteq en bedrijven samengesteld. De bedoeling is dat alle beoordelingen door OTIB op dezelfde manier plaatsvinden. De eisen worden gelijk getrokken en ook worden dezelfde punten aangehaald bij de eindbeoordeling. Hierdoor wordt het landelijk veel makkelijker en eerlijker om leerlingen met elkaar te vergelijken. Ook is het een goed handvat voor onderwijsinstellingen. Door gebruik te maken van de OTIB methode is de kans veel groter dat elke student een eerlijke en oprechte beoordeling krijgt. Deze beoordeling kan gegeven worden door leraren, instructeurs of begeleiders van een stage. Vooral bedrijven vinden het vaak lastig om stagiairs te beoordelen. Begeleiders hebben vaak geen specifieke opleiding gehad om feedback te geven. Door de OTIB cursus te volgen kunnen opleiders een betere beoordeling geven. Dat is goed voor de leerling en verhoogd de kwaliteit van het onderwijs.

 

De inhoud van OTIB

Het hoofddoel van de OTIB methode is dat alle praktijkbeoordelingen langs dezelfde lijn verlopen. Er zal daardoor veel minder discrepantie zitten tussen de beoordelingen zelf. Leerkrachten, instructeurs en begeleiders krijgen de handvatten die ze nodig hebben om een duidelijke en eerlijke beoordeling te geven. Kwalificerend beoordelen is belangrijk om het niveau van verschillende leerlingen goed weer te geven. Je leert om een overzichtelijke rapportage op te stellen en waar je op moet letten. Er wordt aandacht besteedt aan de voorbereiding van de beoordeling en het eindgesprek met een student.

 

Goed onderwijs leidt tot bekwame vakmensen

Beoordelen is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Niet alleen voor het eindresultaat van een leerling. Het is voor leerlingen ook handig om van tevoren te weten wat er beoordeeld wordt. Daardoor kunnen zij gericht studeren en oefenen. Dat zorgt uiteindelijk voor gedreven personeel die precies weet wat belangrijk is. De OTIB methode draagt bij aan het klaarstomen en ontwikkelen van vakkundig technisch personeel.